skole på Lillehammer - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu skole på Lillehammer - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu

skole på Lillehammer

Door: Jarno

Blijf op de hoogte en volg Jarno

28 Augustus 2008 | Noorwegen, Oslo

Liefste bloglezertjes,
Hvordan går det i Belgia eller i Verdens andre??
Jaja mijn Noors is echt wel zot aant gaan, ik ben er zelf van onder de indruk :-).

Mijn vorig bericht eindigde met 'The Eagles på Brøttum. Wel laat ik nu maar mee beginnen. Het was werkelijk geweldig!! Enorm gezellig. Wanneer alle gasten er waren (50 man), en ik al honderd keer gezegd had: jeg heter Jarno, jeg kommer fra Belgia... en ook evenveel keer uitgelegd had hoe België ineenzit, en dat wij geen tusk (Duits) spreken, maar flamsk/nederlandsk, begonnen Tore en zijn band (8 man int totaal) te spelen, en de sfeer zat er direct in. Ik vond de liekes 'skjempe bra' (hartstikke goed), en soms zelfs beter als het origineel ;-). Tussen de 2 delen van het concert was er ook een 'middag'pauze. De Noren weten zeker en vast wel wat gezelligheid betekent. Want buiten in de schuur werd het wel al vroeg koud, en dan werden er een hoop dekens bovengehaald, en kon je die dan ronddoen. Sommigen voelden de koude echter al niet meer denk ik, want ze waren nogal 'ful', en nee dit is geen engels, het betekent iets anders in het Noors... :-) (je kan het wel raden...? --> tip: Praag :-D ;-))

Maandag 18 augustus was het dan zover: de eerste schooldag! Ik ging echt wel kapot van de zenuwen, maar het viel/valt allemaal heel goed mee. Ik zit in 2C, de zogenaamde cultuurklas. Het zijn dus allemaal mensen die iets doen met dans, drama of muziekinstrumenten, en ja ik moet toegeven, ik ben nogal zwak begaafd op die vlakken ... Maar er is ook fotografie, en aangezien ik mij amuseer met mijn fototoestel... Hoewel... Mijn camera is nu ergens in Frankrijk... :-( . Ja ik zie je al denken, ?????, dus ff kort uitleggen. Ik ben dus in Granada gevallen met mijn fototoestel, en de autofocus in de lens is kapot, dus dan terug naar de Fnac in Antwerpen, en het zou 5 weken duren, maar blijkbaar kan Nikon Brussel het niet repareren... :-( Ik hoop dat ik hem snel krijg hier in Noorwegen...

Maar bon, waar was ik gebleven. Ik zit dus in de klas met 27 andere Noren, en 2 AFS'ers, 'Ian, gutten fra USA, Utah, Park City, og Kelly, jenta fra Kina Beijing' (een jongen uit de VS, Utah, Park City en een meisje uit China, Beijing). En zij wonen beide in Lillehammer.
Het zijn allemaal toffe mensen op school, don't worry. En het is ongeveer de helft meisjes en de helft jongens in mijn klas dus dat is toch even anders als op Sint-Ludgardis... Lillehammer videregående skole is eigenlijk wel leuker als SLS ;-). Geen uniform en 't is hier zo veel losser. BV: Je kan binnen en buiten lopen tijdens de pauzes, er is geen receptie die je moet passeren; veel mensen gebruiken laptops; GSM's liggen op de bank; tijdens gym, joggen we zelf op ons eigen wat rond in Lillehammer;...
Veel meer vrijheid dus, maar ook veel meer verantwoordelijkheid.
Ik heb de verplichte vakken norsk, histori og gym en de keuzevakken biologi, kjemi, fysikk, matematikk og spansk. Sommigen zullen mij wel een beetje getikt vinden, maja :-) lol.
Mijn dagen beginnen hier al klokka åtte (acht uur), om te eindigen klokka tre (3), ook woensdag, dus da's wel een raar gevoel... En maandagnamiddag, en dinsdagvoormiddag heb ik dan 'film en foto', wat zoveel wil zeggen als ergens samenkomen met de 3 anderen die dat ook doen, en ons creatief bezighouden.
De lessen zijn echt wel vermoeiend, want je moet je echt concentreren op het Noors. Maar raar genoeg begrijp ik het meeste wel wat er gezegd wordt; ik sta er zelf van versteld. Maar het is niet gemakkelijk om te denken en spreken in 3 verschillende talen, en soms bevatten mijn zinnen alle drie de talen :-D.

VI FAEN!! (ik ga hier geen vertaling van geven) Der is hier juist een heel deel van mijnen tekst verlorn gegaan (grrrrr), da zal dan iets voor dit weekend wrden om da allemaal opnieuw te typen. Nu is mijn hoofd echt te 'full' (en deze keer is het wel engels, en geen noors ;-)) en ik moet morgen klokka seks (6) opstaan zodus...

PS: middag betekent in het Noors avondeten ;-)

Ha det bra!!! (Heb het goed!!)


XXXXXX XXXXXX XXXXX

  • 30 Augustus 2008 - 20:27

    Mama:

    Ja Jarno, als ik je entoesiaste verhalen zo allemaal lees, vrees ik soms dat je niet meer naar huis komt binnen - ondertussen - 10 maanden. Ik ben echt heel content voor je dat het allemaal zo meevalt en ik hoop dat je nog veel toffe dingen zal meemaken en dat dit een jaar wordt dat je nooit meer zal vergeten!
    Liefs, xxx

  • 31 Augustus 2008 - 14:15

    Jelena:

    ik lees dat de school bij jou al goed bezig is. En morgen is het onze beurt. Het is precies plezant bij u!!
    houden zo!!!;):D

    groetjes Jelena

  • 31 Augustus 2008 - 17:46

    Lisa, Je Nichtje:

    hey jarno
    als ik het zo hoor heb jij daar wel veel plezier in noorwegen
    is het daar niet te koud?
    we missen je hard!

    groetjes lisa xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 November 2008

Vinter!!!

05 Oktober 2008

Høst - Herfst

01 September 2008

Norge er KOSELIG!!

28 Augustus 2008

skole på Lillehammer

16 Augustus 2008

Norge, første 2 ukene
Jarno

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 57060

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: