Norge, første 2 ukene - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu Norge, første 2 ukene - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu

Norge, første 2 ukene

Door: Jarno

Blijf op de hoogte en volg Jarno

16 Augustus 2008 | Noorwegen, Oslo

Liefste bloglezertjes
Het is al weer lang geleden sinds ik België heb verlaten en nog iets heb laten horen van mij...
Maar zoals ik had verwacht: Noorwegen is echt bangelijk!! :-)

Mijn eerste indruk van Noorwegen: groen, groen, groen, groen, groen,groen, groen, groen, groen, blond, groen, groen, groen, groen.... ;-)
Van 1 tot 8 augustus zat ik op een oriëntatiekamp, in Skjeberg (100km ten zuiden van Oslo), samen met nog 36 andere AFS'ertjes. (in heel Noorwegen zitten er 180 van ons soort :-)) Ik heb er echt van genoten, hoewel erheen met een klein hartje (zoveel mensen, uit zoveel landen, met zoveel talen...), heb ik er enorm veel toffe mensen leren kennen. Eigenlijk was het de bedoeling om daar Noors te leren spreken, maar eigemlijk heb ik daar vooral mijn Engels, Duits en Spaans kunnen verbeteren en een beetje Italiaans en Portugees kunnen leren ;-). Maar echt veel nieuwe vrienden gemaakt: mensen uit Chili, Costa Rica, Venezuela en Brazilië, enkele Amerikanen die mij aangeraden hebben, wanneer ik naar de USA zou gaan, de Oostkust links te laten liggen en het noordwesten te bezoeken (eigenlijk rechts laten liggen dus ;-)). Dan waren er ook nog een bus Italianen, Duitsers, een Tjechische en een Zwitserse, nog een hoop mensen uit China, Hong-Kong en Thailand. En natuurlijk nog Jeroen, toevallig ook uit (het o zo grote...) Ekeren.
Een van de hoogtepunten daar was gaan zwemmen in de zee, nooit gedact dat ik daar zou gaan zwemmen en eigenlijk was het water maar iets kouder dan in Portugal, waar ik in juli ben geweest. En natuurlijk was er de dagelijkse wandeling, iets wat in Noorwegen beter bekend is onder de naam 'gå på tur' . We zijn ook naar Halden geweest, tegen de grens met Zweden, en we hebben enkele voeten op Zweedse bodem gezet.
Verder hebben wij Belgen, Jeroen en ik, de mensen op het kamp daar Milk Inc leren kennen om onze Belgische ...trots... hoog te houden. Wanneer de ouders er dan zaterdag waren, was iedereen echt wel zenuwachtig. Nadat we 'Broeder Jakob' in verschillende talen hadden gezongen (van het norsk, over het flamsk en spansk tot het mandarinsk), mochten we de nieuwe papa's en mama's in de armen sluiten. En ik was eerst:-). Dit was wel het raarste gevoel ooit.

(Foto's volgen nog)

Zaterdagavond dan naar Brøttum gereden, 15 km ten zuidoosten van Lillehammer, en dat was 2,5 uur rijden (dat wordt trouwens blijkbaar altijd in uren uitgedrukt.) Brøttum en Lillehammer zijn echt wel prachtig: uitzicht op het grootste meer van Noorwegen, tussen de bomen door dan, elger (elanden) zitten er hier in overvloed (heb er al 5 gezien) en er gebeuren naar de verhalen te horen echt wel vaak auto-ongelukken mee. Ook al aan een vennettje 2 traner (kraanvogels) zien paraderen. (Ja zo'n dingen horen nu eenmaal bij mijn blog ;-).)
Het huisje is echt wel bangelijk: helemaal in hout (echt gezellig), met nog 2 oude schuren in de tuin (het was vroeger een boerderij), in de tuin veel kirsebærer, blåbærer, rips og bjørnebær (kersen, bosbessen, rode bessen en braambessen), en ze zijn echt lekker. En de hond Swami (bernersennen) is echt wel reusachtig, maar echt enorm lief en hij luistert bangelijk goed, en komt goed overeen met de kat Sara.
Hier in de buurt van het huis kan je echt goed mountainbiken (ofnee fietsen ;-), want mountainbiking is volgens AFS een gevaarlijke sport en daar moet je eerst toestemming voor vragen), maar het is wel enorm zwaar, maar 'jeg like det' (I like it).
Verder heb je in Lillehammer een graaf uitzicht op de 2 skischansen hoog tegen een berg. Ik ben hier al naar de cinema geweest met Maiken en Silje, de dochters van mijn 2de gastgezin (of councellor family, mijn back up family). We hebben Batman gezien, en thanx god, worden de films niet gedubd in het Noors :-). Ik heb ook al gebadmintond in de sporthal, gebouwd voor het ijshockey tijdens de Olympische Spelen, en het is echt wel een spectaculaire zaal. Lillehammer lijkt me echt enorm gezellig, vooral in de winter, dus ik kijk echt al uit naar de eerste sneeuw.
Dinsdag (de derde dag hier), ben ik al naar de begrafenis geweest van mijn 'farmor', de moeder van mijn papa Tore, die ik trouwens nooit gezien heb. Triest, maar het was een mooie dood werd er gezegd, want ze was 85 en al enkele jaren niet meer zo helder van geest. Daar heb ik dan trouwens in 1 keer de hele familie ontmoet en ben ik al uitgenodigd om bij mijn nieuwe neef en nicht van 29 en 28, in Oslo te komen logeren.

Woensdag ben ik dan nnaar mijn nieuwe school gegaan om nog wat papierwerk te regelen, maar ik stond blijkbaar nog niet op de lijst, fout van AFS Noorwegen. Maar nu is alles in orde, en ik kom in klas 2C terecht, wat ovrereenkomt met een 5de denk ik. Er is zelfs een AFS-klas ingericht, want er zijn veel Noren die vorig jaar in het buitenland hebben gezeten. En ik zit op dezelfde school als m'n Amerikaanse roommate van op kamp Ian.

Vanavond dan, vanaf 6 uur, is het hier in de tuin in Brøttum een grote 'The Eagles-party' (Jeweetwel: 'Hotel California'...) voor de 50ste verjaardag van mijn ouders. Neen ze komen niet echt naar hier, maar mijn papa en zijn band (klinkt dat niet graaf?) gaan 12 songs vocaal en instrumentaal brengen en ik heb er al wat van gehoord en het belooft echt een gezellig feest te worden in de schuur hier. Er komt maar liefst 50 man. De meeste ken ik nog niet, maar mijn Maiken en Silje en Ian komen ook dus dat zijn dan de enige mensen jonger dan 35 denk ik. Dus het wordt hiet nog heel druk 'i middag, i kveld og i nat' (vanmiddag, vanavond en vannacht).


Amai als ge dit allemaal gelezen hebt: 'gratulerer' (proficiat) :-D en nu ga ik een beetje kuisen in de schuur.

Dikke kussen vanuit het regenachtige, maar vanavond hopelijk droge Noorwegen!!



XXXXXX XXXXXX XXXXX

  • 17 Augustus 2008 - 09:56

    Elien!:

    Ik benblij dat ge u daar amuseert!!
    Klinkt echt super ;)
    nog goe feeste en nie vergete naar school te gaan !^^
    xxElien

  • 19 Augustus 2008 - 07:46

    Jelva Raus:

    Dag Jarno,

    Leuk te horen dat je het daar in Noorwegen naar je zin hebt! Ik wens je nog een fijne tijd toe en blijf je blog zeker volgen hoor.

    Jelva Raus

  • 20 Augustus 2008 - 15:19

    Hilde Verbanck:

    Leuke verhalen ! Goed begin !
    ... en gelukkig al 2 vogels erbij !
    Geniet goed verder en ik ga de blog met plezier lezen !
    Groetjes,
    Hilde Verbanck

  • 22 Augustus 2008 - 08:02

    Marianne De Caluwé:

    dag Jarno

    Geweldig! Zo'n enthousiast verslag! Dat ziet er allemaal goed uit. Blijkbaar ben je in een heel toffe familie terechtgekomen. Geniet ervan en een goede start op je nieuwe school.

    Marianne De Caluwé

  • 22 Augustus 2008 - 19:06

    Wouter:

    Altijd leuk om jou te lezen, Jarno. Voeg er maar goed wat Noorse woorden tussen, dan leren wij ook nog iets. Maar liefst ook wel iets meer dan vogels en bessen, want daar moet ik zelfs in het Nederlands soms van opzoeken wat dat betekent.

    We hebben je echt wel gemist in de Ardennen. Al was het maar omdat ik nu als laatste met de fiets boven kwam ;-)

  • 23 Augustus 2008 - 16:46

    Jorik:

    Ik ben blij te horen dat je het daar naar je zin hebt.
    Het klinkt allemaal zeer leuk. Ik wou dat ik in jouw plaats was.
    Hier thuis is het wel raar zo zonder jou en het zal wss nog wel effe duren voor ik eraan gewend zal raken;)

    gr.

  • 24 Augustus 2008 - 17:09

    Focketyn Els:

    hey Jarno
    Ben blij te horen dat het je goed gaat ginder. Ben wel een beetje jaloers op je avontuur ...geniet er maar van want het is een belevenis en ervaring die niemand je kan afnemen en die je voor de rest van je leven meeneemt groetjes van een van de focketyntjes

  • 25 Augustus 2008 - 12:35

    Katrien:

    Hey Jarno,
    blijkbaar is Noorwegen echt de moeite. Ik zal er ook eens naartoe moeten komen, want zoveel natuur...waar moeten we dat in België zoeken? Hopelijk was het een tof (en droog) feestje.
    En ondertussen is de school daar al opnieuw begonnen zeker? Volgt ge dezelfde richting als vorig jaar? In ieder geval, geniet maar met volle teugen!!

    Groetjes,

    Katrien X

  • 25 Augustus 2008 - 14:31

    Moeke En Bompa:

    Beste Jarno,
    Buitengewone verhalen om van te genieten en wel wat jaloers op te zijn, goed bedoeld dan. Geniet van alles wat nieuw en anders is dan hier en let goed op jezelf.
    Liefste groeten en dikke kussen. Tot volgend bericht en ook wij hebben je in de Ardennen
    gemist.

    +++

  • 28 Augustus 2008 - 11:03

    Marthe:

    Dag Jarno!
    Fijn om al uw spannende verhalen van daar te lezen. Ik ben al goed op weg om mee Noors te leren. En chance dat je de uitspraak erbij vermeldt want ik was al in iets geheel onverstaanbaar bezig!
    Hopelijk is het weer daar iets beter als bij ons. Zelfs in augustus hebben wij nog niet veel van de zon, maar wel van de regen kunnen genieten. Daar komt hopelijk in september nog verandering in!
    Geniet er nog van, ga af en toe naar school, amuseer je en maak veel nieuwe, lieve, toffe, coole, te grave en onvergetelijke vrienden en vriendinnen.
    Ik heb het al gezien (en gelezen) dat komt allemaal dik in orde!
    Dikke zoenen en tot schrijfs,
    Uw buurmeisje Marthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 November 2008

Vinter!!!

05 Oktober 2008

Høst - Herfst

01 September 2008

Norge er KOSELIG!!

28 Augustus 2008

skole på Lillehammer

16 Augustus 2008

Norge, første 2 ukene
Jarno

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 57063

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: