Norge er KOSELIG!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu Norge er KOSELIG!! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu

Norge er KOSELIG!!

Door: Jarno

Blijf op de hoogte en volg Jarno

01 September 2008 | Noorwegen, Oslo

Heihei, hier ben ik weer. Maar ik loop zo ver achter ;-). Ik heb weer wat leuke dingen meegemaakt hier :-).

Vorig weekend heb ik bij mijn 'lokalkontaktfamilie' gelogeerd. (Dat is mijn tweede gezin, voor als er iets zou zijn wat ik niet met mijn eigen ouders kan bespreken)
Zaterdagmorgen heb ik daar de finale 'Jenter håndball' (vrouwenhandbal) gezien. Dat was enorm plezant aangezien Maiken en Silje, helemaal zot zijn van håndball, en aangezien de Noorse vrouwen verdiend goud behaalden (jaja ikben al chauvinistisch aan het worden).
Later ben ik 'downtown Lillehammer' gegaan, met Maiken en Silje, mijn 2 enorm lieve, supertoffe en knappe ;-) :-D 'zussen', 2 vriendinnen van Maiken (die trouwens allebei in de USA hebben gezeten met AFS, zoals echt veel mensen hier in Lillehammer en Brøttum) en Carolina, een andere AFS'er van Chili. En ja natuurlijk, met 5 vrouwen in de stad betekent maar 1 ding, juist ja, shoppen.... ;-)
Gelukkig zijn we daarna ook nog naar de'hoppakken' (skischans) geweest. Echt wel indrukwekkend! Eerst zijn we in een ski- en bobsleesimulator gegaan, dat was graaf. En natuurlijk zijn we daarna naar boven gegaan, wat wel behoorlijk vermoeiend was. Maar het is echt wel de moeite als je naar boven aan het stappen bent, en de ski-jumpers op 3 meter naast jou tegen 96 km per uur naar beneden skiën/vliegen. Geloof het of niet, maar ook zonder sneeuw komen ze heelhuids beneden ;-).
Eindelijk op de top aangekomen (naar het schijnt 900 treden :-O), was het uitzicht over Lillehammer; adembenemend!
's Avonds zijn wij dan bij mijn derde familie in Lillehammer blijven slapen, nadat we met een hoop Noorse vrienden en vriendinnen van Maiken naar Frikt Vild hebben gezien, een Noorse horrorfilm ;-), die echt iedereen kent hier.
Zondagmorgen zijn we naar Hunderfossen gegaan, zoiets als een kruising tussen den Efteling en Plopsaland, maar alles gebaseerd op de Noorse folklore, de trollen dus. Hoewel het wel voor een iets jonger publiek is, heb ik mij geweldig geamuseerd met mijn Noorse en Chileense vriendin(nen). En aangezien mijn 'zus' daar werkt, was het gratis :-)'
Det var lille, men VELDIG KOSELIG! (het was klein, maar enorm gezellig)

In de namiddag zijn we dan naar een pizzameeting van AFS in Hamar gegaan, zo'n 60 kilometer zuidelijker. Het was echt fijn om een deel van de mensen van de eerste week terug te zien daar. En het waren pizza's à volonté, AFS trakteerde voor ons :-). En toen ik daar was, zei een Noorse gastouder van iemand tegen mij: Gratulerer! (proficiat) En ik had zoiets van huh... En dan zei hij: Ja med gull till Tia Hellebaut (met het goud van Tia; de naam had hij miet echt 100% juist) Dat wa heel leuk om te horen, en 2 medailles is toch niet slecht lijkt me, hoewel Noorwegen er 10 heeft, waaronder 3 gouden ;-)

Ja, mijn jaar kan zowiezo echt niet meer stuk; en ik ben Lies heel dankbaar dat zij onrechtstreeks ervoor heeft gezorgd dat ik nu in Noorwegen zit ;-).

In de week ben ik naar school gegaan. gh:-D.

Dit weekend ben ik dan bij mijn Amerikaanse vriend Ian blijvenn slapen, en hebben we op 'sødagsfjelltur' (bergtocht op zondag) gegaan in Rondane. En als je niet van wandelen houdt, moet je niet naar Noorwegen komen, want 'gå på tur' (op stap gaan) is iets wat alle Noren graag doen. In Rondane zijn naar het schijnt de hoogste bergen van Noorwegen te vinden; daar hebben we echter niet veel van gemerkt, want het weer was niet echt denderend... Je kon bijna niets zien omwille van de mist, en ja ik moet toegeven, het was toch al wel koud (ik houd mijn hart al vast voor de winter, maar blijf er wel naar uitkijken, vooral Kerstmis lijkt me hier heel gezellig). Maar we hebben daar een 'kampvuur' gemaakt en 'pulser og lompe' . gebraden. Dit zijn eigelijk gewoon hotdogs, maar het brood is vervangen door een soort pannekoek. OG DET VAR VELDIG KOSELIG ;-)!!!

Zo dat was het voor deze keer, allemaal veel liefs van mij, en tot de volgende!

LYKE TILL OG HA DET BRA!!!

xxXXXXXXXXXXxxxxx

  • 02 September 2008 - 18:47

    Tom:

    Beste Jarno,
    Alle dagen (uren) gaan we kijken om je verslagen en belevenissen in Noorwegen te lezen.
    Het doet ons deugd te lezen dat alles goed gaat en je je goed amuseert. Ik denk dat je veel geluk hebt met je ouders en de plaats waar je terecht bent gekomen.
    Blijkbaar heb je daar al heel veel mensen leren kennen en veel vrienden gemaakt.
    Maak er een reuze jaar van(vanaf volgend jaar zal het terug werken geblazen zijn) en geniet er met volle teugen van.
    Vergeet niet terug naar huis te komen hé. Wij missen je hier allemaal.


  • 03 September 2008 - 20:41

    Jorik:

    Yow copain,
    Telkens als ik je 'leukgeschreven' verslagen lees, denk ik in meself: Wat een school, zo vrij allemaal. Dat is iets waar ik hier alleen maar van kan dromen!
    ik val misschien een beetje in herhaling, maar ik kan het maar niet genoeg benadrukken hoe graag ik in jouw plaats was geweest, wat natturlijk niet wilt zeggen dat ik het je niet gun é! integendeelzelfs ik ben blij dat je het daar zo goed naar je zin hebt.
    Amuseer u nog en vergeet niet dat je binnen 10maanden terug naar huis moet komen e;) groetjes!!

    p.s. Al wat interessante vogels gezien??

  • 04 September 2008 - 19:01

    Tim Leenders:

    zeg, zijn al die vrouwen daar zo schoon? Ik denk dat gij dat op voorhand wist.Niemand die begreep dat je naar Noorwegen wou, maar nu is het meer dan duidelijk.Voor de natuur !!
    birgit en ik zijn erg verheugd dat , alvast te merken aan je geschreven relaas en bijbehorende foto's, zo naar je zin hebt.
    Het taaltje lijkt ons ook best mee te vallen.
    Enfin, om het dan maar in het goede oude Anwaarps te zeggen.Tgaadoegoe.
    Vele groetjes van ons allemaal.

  • 06 September 2008 - 07:53

    Jacques:

    amaai, zo'n schitterend bericht; zeg ,zijn er ook jongens in noorwegen?ik zie al uit naar de volgende foto's;maar de bijhorende tekst willen we natuurlijk ook krijgen; het gaat je goed!!amuseer je en hou ons op de hoogte; de burenfamilie

  • 08 September 2008 - 18:00

    Marit:

    Jarno!x

    Amai het is wel te zien aan de foto's dat je het naar je zin hebt!(heeft het vrouwelijk gezelschap daar misschien iets met te maken...;p)Ik hoop echt voor jou dat het hele jaar zo fantastisch wordt. Maar natuurlijk ook niet te hé, anders zien we je nooit meer terug!
    x x x x

  • 10 September 2008 - 13:31

    Bompa (ook N/Moeke):

    Dank voor je toffe verjaardagskaart, die heeft ons heel veel plezier gedaan. Alles blaakt van enthousiasme en ook de laatste berichten doen niet anders dan dat. Volgende week gaan we naar Epsom (van 17 tot 24/09) en we hopen dat daar alles okay is met Steven, Els, Britt, Thomas en Tijsje.
    Vanuit Londen zullen we dan je blog nog eens oproepen en je verder verhaal met vergrote belangstelling lezen. Doe zo verder en houd alles goed onder controle.
    Allerliefste groeten !

  • 10 September 2008 - 19:55

    DCM:

    dag Jarno

    Volgens je enthousiaste verslagen heb je het daar geweldig naar je zin! Wie dat leest is zeker overtuigd om naar Noorwegen te komen! Geniet ervan!
    Vele groeten

    Marianne De Caluwé

  • 10 September 2008 - 20:20

    Jeroen:

    Heisånn!
    Trives du? Her er alt bra. Eg liker det veldig godt. Eg har snakka mye om belgiske sjokolade, øl og musikk. Men det er ikkje kjent her. Bare en lærar sa at den belgiske sjokoladen var akkurat den beste!
    Ha det fint!
    Jeroen

  • 14 September 2008 - 16:51

    John:

    Jarno,

    Ik heb eerst al je berichten gelezen en dan pas naar de foto's gekeken, maar de foto's zouden het mij onmiddellijk duidelijk
    hebben gemaakt: je zit daar goed! En in goed gezelschap zo mag ik vermoeden. Je Noors gaat blijkbaar met rasse schreden vooruit - wat een ervaring moet dat niet zijn op de eerste schooldag lessen te volgen in een taal die je nauwelijks begrijpt. Ik word zenuwachtig alleen al bij de gedachte. Maar aan je berichten te lezen begrijp je al redelijk wat - ongelooflijk hoe snel dat gaat.
    Ze houden je ook heel druk bezig - als ik zou moeten kiezen tussen hoppakken en shoppen met 5 meisjes, geef mij dan ook maar dat laatste.

    Wat nieuws van hier? Zoals ik je voorspeld heb, kunnen wij met veel minder interessant nieuws uitpakken dan jij. De zomer loopt hier ook op zijn laatste benen, we hebben vandaag een mooie zondag verdiend, alhoewel redelijk fris, maar ik denk dat alle Belgen vandaag de BBQ hebben kuisen om in winterstalling te plaatsen.
    Tom, Jorik en ik zijn gisteren bij Ann in de tuin gaan werken, en we zijn er in geslaagd, met vereende krachten, om de klus binnen de geplande tijd
    te klaren. Als beloning had Ann 's avonds voor het eten gezorgd; als er dan toch iets is dat ik moet vermelden onder 'dat heb je gemist', dan was het dat: het was heel lekker, zoals gewoonlijk.
    In de maanden sinds je vertrek gebeurde er bij ons in Wezel zowaar nog minder dan wat jij op één dag ervaart. Iedereen back to school op 1 september waaronder twee (Mathias en Jonas) naar een nieuwe. Ook met vlinders in de buik (allicht niet van dezelfde orde als jouw eerste dag in Lillehammer) maar bij allebei ook goed meegevallen. Bij Jef, Marie en Jozefien was de verandering niet zo groot, dus die zijn allang terug aan het vertrouwed schoolritme aangepast.
    Ik weet niet hoeveel plaats ik mag benutten voor een reactie dus ik zal hier maar stoppen, vooraleer ik van Weblog wordt geschopt maar niet zonder je nog heel veel plezier toe te wensen.

    Groetjes

    John


  • 16 September 2008 - 13:30

    Hilde Verbanck:

    Kna, knapper, knapst !
    Leuk, leuker,leukst !
    Geniet verder !
    Wij zijn goed gestart in het schooljaar tot en met klasgroepen in containerlokalen op de parking. Ik kreeg een bericht van Liesbet Lefebure die het in Parijs ook goed stelt.
    Groetjes !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 November 2008

Vinter!!!

05 Oktober 2008

Høst - Herfst

01 September 2008

Norge er KOSELIG!!

28 Augustus 2008

skole på Lillehammer

16 Augustus 2008

Norge, første 2 ukene
Jarno

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 57063

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: