Høst - Herfst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu Høst - Herfst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jarno Michielssen - WaarBenJij.nu

Høst - Herfst

Door: Jarno

Blijf op de hoogte en volg Jarno

05 Oktober 2008 | Noorwegen, Oslo

Wauw het is al meer dan een maand geleden dat ik iets gepost heb...
WAUW ik zit hier al 2 maanden!! De tijd gaat hier echt zo snel, eigelijk al veel te snel naar mijn goesting... :-).


Maar allez, even een kort relaas van mijn avonturen hier...

Ik heb juist een weekje herfstvakantie gehad... Het was echt wel nodig, want het is enorm vermoeiend hier, me dat Noors enzo.

Vorig weekend ben ik op hyttetur geweest in Jotunheimen, de hoogste bergen van Noorwegen zijn daar te vinden. Het was echt wel indrukwekkend, en de herfst heeft duidelijk zijn intrede gedaan, ik ben onder de indruk van al de kleurenpracht hier... En het begint ook al vroeg donker te worden, maar ik denk dat het nu nog hetzelfde is als bij jullie daar in het zuiden :-D. Zoals ik al zei was het echt de moeite daar, vrijdagavond aangekomen in de hytte, stel je een klein houten huisje voor met een gezellig knisperend haardvuurt, terwijl het buiten donker en koud is, :-D.
Zondag hebben we een biltur gedaan, een rondrit met de auto, stoppen en kleine wandelingetjes maken. Die dag heb ik trouwens de eerste rendieren gezien, wat zijn dat prachtige beesten :-D. Zaterdag gewoon 2 keer een mannetje zien voorbijlopen, maar zondag stonden er naast de weg, (stel het je daar voor als 1 weg, daarnaast toendra, is dus niets, enkele meren en vanachter de hoge bergen, hier moet ik ook ooit nog is rijden, zowiezo) op 30-40 meter zeker meer dan 400, en dan zijn er van die stoeme mensen die er dan naar toe beginnen lopen, grr toeristen.

Ik ben ook nog naar Jeroen gegeaan, de andere uit Ekeren die in Noorwegen zit, en hij woont echt wel nog verder van de wereld als ik, maar het was fijn daar.

Ik hou trouwens van de herfst, in België valt dat niet zo op, maar hier is het prachtig :-D. En ja het de temperatuur begint hier al te zakken, en raad is, vandaag heeft het voor het eerst gesneeuwd. Hier blijft ze nog niet liggen, maar iets hoger waren er al problemen door de sneeuw... In Brøttum, waar ik woon, op 15 km van Lillehammer duurt de winter naar het schijnt een maand langer als in Lillehammer.

Donderdagavond heb ik hier thuis mijn eerste afscheidsfeestje gehad, dat was veldig koselig. Neje, don't worry, ik kom nog niet terug :-), ik verander morgen gewoon van klas :-D. Ik ga van het tweede naar het derde jaar. Het was moeilijk die beslissing te nemen, omdat nu weer alles opnieuw begint en ik begon de mensen in mij n klas nu juist wat te kennen, maar ja, er zitten meer positieve kanten aan vast dan negatieve. Nu ga ik bij mensen in de klas zitten die even oud zijn als mij (in Noorwegen duurt 'het secundair' = videregående skole 3 jaar, en 'het lager' = ungdomsskole 10 jaar, maja dat is niet echt te vergelijken). Bon, het zal iets moeilijker worden, maar daar zal ik volgend jaar mijn voordeel uit halen, spaans en fysica zijn al weggevallen, en dat was niet mijn idee, maja ik ga het zo laten, anders wordt het net iets te zwaar denk ik, hoewel ik het wel spijtig vind dat ik geen spaans meer heb. Verder zal ik ook meer mensen kennen op school en in Lillehammer, ik kom in een klas terecht met 4 andere jongens en 25 meisjes (ik voel me weer op sls denk ik...) die vorig jaar allemaal op uitwisseling in het buitenland waren, o.a. de dochter van mijn tweede familie en nog enkele andere mensen die ik al ken hier, en ook een belangrijk punt ik ik zal 'russe' zijn. WAT??? zie ik je al denken... Dit ga ik dus moeten uitleggen, want niemand kent dat in België, of waar ook ter wereld. Wel wij hebben zoiets als 1 dag en nacht chrysostemos. In Noorwegen doen Ze het iets anders:
het hangt af van school tot school, maar de leerlingen die afstuderen in videregående, starten de festiviteiten eind april of begin mei, en ze duren tot 17 mei, de Noorse nationale feestdag. En vlak daarna komen de eidexamens :-D. Tijdens die eerste weken van mij (auw mijn nederlands gaat achteruit...) mei worden er dan speciale russekleren gedragen, en er is een hele commerce rond. Dusja dat gaat waarschijnlijk dan iets kostelijker worden... Maja, je moet maar een outfit kopen, want daar moet je heel de russepeiode in rondlopen, en die kleren worden niet gewassen, dat is zo :-D. 17 mei wordt trouwens enorm hard gevierd door iedereen in Noorwegen, voor elk huis wappert dan de Noorse vlag, en iedereen kleedt zich dan in een 'bunad', dat is de trditionele Noorse klederdracht, en dat is echt wel grappig om te zien; ik zal hier van alles nog wel foto's doorsturen, ooit. Tijdens de russe kopen veel vrienden samen een russebil, dit is een oude auto die ze oplappen en pimpen ;-). En beeldt je geen gammel poloke in zoals het mijne, maar zo een van die Amerikaanse Jeeps, a la Chevrolet. Daarmee reizen die dan rond in Noorwegen, naar de grote russemeetings/feestjes in Oslo, Bergen, Stavagner en -raad eens- Lillehammer ;-D. Van AFS mogen we alles meedoen, behalve meerijden in zo'n russebil, en ik denk dat het vrij duidelijk is waarom, er wordt natuurlijk gaan water gedronken aan boord...

Voila, dit was weer is enorm veel typwerk, en nu ga ik verder gitaar spelen. Ik heb vanavond hier van Tore mijn eerste priveles gekregen, en nu probeer ik Losing My Religion van REM te spelen.

Ha det bra alle!!
X!
x!

  • 06 Oktober 2008 - 11:24

    Mama:

    Ja Jarno, daar heb je wel wat typwerk mee gehad, maar voor ons was het weer veel aangename leesstof. Je entoesiasme werkt echt aanstekelijk.
    Geniet er met volle teugen van. Je bent maar één keer jong!
    En dan laat je maar eens op Jelena's gitaar je nieuwe kunsten horen als je terug thuis komt.

  • 28 Oktober 2008 - 14:22

    Moeke/bompa:

    Geweldig zoveel goed nieuws te lezen. Je enthousiasme blijft toppen scheren, waarschijnlijk net zo hoog als de hoogste Noorse bergen die je gezien hebt. Weet, denk nu en dan ook eens aan je engelbewaarder ! Hier is alles goed en het wordt ook al wat kouder; De kleuren aan de bomen/planten worden heel mooi en verfraaien de natuur. Komende zaterdag komt iedereen behalve Steven & Co.
    Mama en papa + Jorik/Jelena zijn nu naar
    EPSOM en zullen inmiddels wel al aangekomen zijn.

    BESTE GROETEN !!!

  • 30 Oktober 2008 - 08:45

    Hilde Verbanck:

    Een klas vol met 'ex-uitwisselaars'? In Noorwegen is dat veel meer ingeburgerd dan in België dan ? Je verhalen (zowel over de herfstpracht in de bergen als over de Chrystomos 'russe')blijven zalig verbazen.
    Geniet jolig verder !
    Groetjes !

  • 01 November 2008 - 14:03

    Marthe:

    Hey Jarno!

    Altijd fijn om nog eens iets van je te lezen. Ik dacht, ik zal eens gaan kijken wat onze buurman daar allemaal uitspookt en blijkbaar is dat al wel heel wat!
    Ik ben tov jou wel niet zo'n herfstfavoriet. Geef mij maar een superhete zalige zomer!
    En als uw Nederlands teveel achteruitgaat, ik wil wel bijles komen geven als logopediste!
    ;-)
    Vele dikke zoenen,
    xx
    en tot blogs!
    Marthe x

  • 08 November 2008 - 20:30

    Ilse Fruytier:

    Jarno, onze kids doen niet anders dan vragen wanneer we ook eens naar Noorwegen gaan. Het leest allemaal zo leuk en gezellig wat je daar nu meemaakt. Heel, heel hartelijk bedankt voor je verjaardagskaartje.Tram 4 was even moeilijk te nemen, maar zulke attenties maken het altijd wat gemakkelijker. Dikke kus, Ilse.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 November 2008

Vinter!!!

05 Oktober 2008

Høst - Herfst

01 September 2008

Norge er KOSELIG!!

28 Augustus 2008

skole på Lillehammer

16 Augustus 2008

Norge, første 2 ukene
Jarno

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 57057

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: